Dyplomy ASP 2016 – projekt artystyczny

Projekty
autor projektu:  wielu autorów
Zobacz autorów
Zobacz tagi

Prace artystyczne niezwykle trudno ocenić i zaklasyfikować – tak było też w tym przypadku, wybór rzeczy do tej kategorii był niełatwym wyzwaniem. Poniżej naprawdę różnorodne i ciekawe zestawienie.

Bartosz Cebula

Temat dyplomu: Synteza formy
Data obrony: czerwiec 2016
Uczelnia: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Promotor: dr hab. Krzysztof Szymanowicz prof. nadzw. UMCS

Praca dyplomowa składa się z 15 linorytów. 12 małych form 10 × 10 cm. oraz trzech, formatu 130 × 90 cm. Ograniczenie koloru do czerni i bieli i użycie prostych form plastycznych pozwoliło mi stworzyć kompozycje „wielowarstwowe”, które dają nam pełną swobodę ich interpretacji.

Bartosz Cebula – Lubi whisky i muzykę Amona Tobina. Laureat stypendium Ministra Nauki oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.




Szymon Ryczek

Temat dyplomu: Człowiek jako istota, która utraciła, odrzuciła i odnalazła Boga
Data obrony: wrzesień 2016
Uczelnia: Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
Promotor: dr hab. Dariusz Kaca

Praca stanowiła zbiór pięciu dzieł graficznych zrealizowanych w technice druku wypukłego (gipsoryt, drzeworyt). Opowiadają o istocie ludzkiej, jej człowieczym grzechu w obliczu Boga, oraz jej relacji z Nim. Autor prac uważa iż, kłamstwo dzieła sztuki polega na tym, iż zło często prezentuje się dużo atrakcyjniej, niż dobro. Dobro na obrazie może jawić się nam blado z tendencją do wpadania w miałki dewocjonalizm. Stąd celem działania autora stanowi próba tworzenia, która żadnym swoim dziełem nie chwali nicości, chcąc wypowiadać się wobec śmierci pieśnią będącą pochwałą dobra, pochwałą Boskiego stworzenia. Jego intencją jest ukazywanie obrazu o treściach sakralnych w odmiennej formie od tej powszednie znanej, celowo ukazując daną scenę biblijną w nowym, nieoczywistym na pierwszy rzut oka ujęciu, akcentując w ten sposób misterium przedstawianej sceny.

Szymon Ryczek – urodził się w 1991 roku w Łodzi. W roku 2011 rozpoczął studia na Wydziale Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, w 2016 roku dyplomował się w Pracowni Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej pod kierunkiem profesora Dariusza Kacy.




Anita Kucharczyk

Temat dyplomu: Ciało moje
Data obrony: czerwiec 2016
Uczelnia: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Promotor: prof. Włodzimierz Szymański

Artystka na motywie sylwetki mężczyzny opowiada o swoim ciele. Wprowadzając widza w samo centrum ekspozycji, do zamkniętej ciemnej przestrzeni, pozwala mu na „wejście w swoją skórę”, doświadczenie osaczenia, którego źródło stanowi krocząca postać. Zdecydowała się na instalację przestrzenną, która została specjalnie zaprojektowana z myślą o konkretnym obszarze ekspozycyjnym. Aby oddać uczucie oblężenia, wybrała podziemia Kościoła Świętej Trójcy w Warszawie, zwanymi Lutheraneum. Obszar, który został zagospodarowany, składa się z kolumn, tworzących dwunastokąt foremny. Wizualnie odpowiada on formie zbliżonej do okręgu. Baner jest podświetlony. Na każdej z części widnieje kroczący mężczyzna postępujący zgodnie z rozkładem kolumn i ruchem wskazówek zegara. Widz wchodząc do środka ograniczonej przestrzeni, pojawia się we wnętrzu ekspozycji, otoczony zwielokrotnieniem sylwetki mężczyzny.

Anita Kucharczyk – Absolwentka Wydziału Malarstwa (2015) i Wydziału Sztuki Mediów (2016) Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Już od początku studiów aktywnie uczestniczy w promowaniu sztuki poprzez liczne wystawy indywidualne oraz zbiorowe. Ma na swoim koncie m. in. udział w wystawie „Coming Out 2015 – Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie” oraz „Sztuka wszędzie” w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Laureatka Nagrody Ewy Tomaszewskiej Posłanki do Parlamentu Europejskiego (2015), finalistka Konkursu o Nagrodę Artystyczną Siemensa (2016). Otrzymała również nagrodę Inicjatywy ENTRY (2016).




Magdalena Chmielek

Temat dyplomu: „Mój Ogród”
Data obrony: maj 2016
Uczelnia: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Promotor: Prof. dr. hab. Bogdan Miga

„Mój Ogród” to przestrzenna instalacja graficzna o wymiarach: ok 2,5 × 8,5 metrów, zbiór ok. 800 linorytów, które przybierają formę podłużnego fryzu. Każda grafika jest osobnym elementem, tak więc można stworzyć dowolną kompozycję, o różnej gęstości, kolorystyce i charakterze.

Magdalena Chmielek – Interesuje się grafiką warsztatową (linoryt, wklęsłodruk), rysunkiem, fotografią, malarstwem i kolażem. Projektuje plakaty i logotypy. Brała udział w wystawach zbiorowych i indywidualnych. W swoich grafikach inspiruje się przyrodą widzianą w różnych intrygujących miejscach.




Martyna Pająk

Temat dyplomu: Ona
Data obrony: czerwiec 2016
Uczelnia: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Promotor: prof. dr hab Wiesław Koronowski

Ta realizacja porusza zagadnienie cielesnego aspektu istnienia, dotyczy poszukiwań esencji formy kobiecej, budowanej przez autorkę na podstawie analizy samej siebie i idącej za nią refleksji. Autorka poszukuje w ten sposób odpowiedzi na pytania dotyczące konstytucji ciała kobiecego i podejmuje próbę skonfrontowania jego uwarunkowań z własną postawą życiową.

Martyna Pająk – Urodzona w 1991 roku. Zajmuje się rzeźbą. Laureatka stypendium Ministra Nauki oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Po obronie dyplomu w 2016 roku otrzymała Grand-prix w kategorii formy przestrzenne konkursu „Świeża krew” Galerii Socato we Wrocławiu oraz odbyła rezydencję artystyczną w Japonii.




Grzegorz Izdebski

Temat dyplomu: Projekt polskiego pieniądza papierowego
Data obrony: listopad 2016
Uczelnia: Uniwersytet Śląski
Promotor: prof. dr hab. Józef Knopek, dr hab. Sebastian Kubica

Projekty polskiego pieniądza papierowego – to opracowanie graficzne serii banknotów złotowych zawierających wszystkie pięć nominałów będących obecnie w obiegu na terenie Rzeczpospolitej. Cała seria banknotów ma charakter kommemoratywny, odnosi się do postaci i symboli współczesnej historii Polski. Portret stanowi centralną i najważniejszą część awersu zaprojektowanych pieniędzy nawiązując tym do niepisanej tradycji umieszczania wizerunku postaci na banknocie. Natomiast rewers zawiera przedstawienie najstarszych gatunków drzew pomnikowych rosnących na terenie Polski. Aby zwrócić uwagę na pozamaterialne aspekty banknotów, projekty zostały pozbawione nadmiernego estetyzowania zbędnymi elementami graficznymi, osiągając w ten sposób jasny i przejrzysty efekt wizualny, skupiając się tym samym na zaakcentowaniu głównych motywów na banknocie, które poprzez wyraźny akwafortowy rysunek wykraczają poza tradycję emisji papierowego pieniądza.

Grzegorz Izdebski – urodził się w 1991 roku. Bierze udział w licznych wystawach w kraju i zagranicą, m.in. Meksyku, Hiszpanii, Belgii, Kanadzie, Bułgarii, Ukrainie czy Rosji. W pracy artystycznej balansuje pomiędzy grafiką warsztatową, a projektowaniem graficznym. Równoważnikiem wszystkich działań jest rysunek, to punkt wyjścia do tworzenia narracji artystycznych skupionych wokół ekslibrisu i małej formy graficznej. W wolnych chwilach pochłania go literatura poruszająca tematykę II wojny światowej.




Karolina Radziejewska

Temat dyplomu: Samotność. Lalka i scenografia w filmie animowanym
Data obrony: wrzesień 2016
Uczelnia: Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
Promotor: dr hab. Marek Skrobecki

Do stworzenia lalki i scenografii zainspirowała artyskę obecna rzeczywistość. Samotność ludzka skryta pod otoczką codziennych kontaktów, sztucznie podtrzymywanych poprzez używanie nowoczesnych urządzeń, współczesnych technologii. Technika, którą się posłużyła umożliwiła jej przedstawienie zagadnienia odosobnienia w nieco innej formie. Postanowiła bowiem obsadzić w roli człowieka postać zwierzęcą, która „żyje” w świecie przypominającym nasz ludzki. Taki sposób przedstawienia problematyki pomaga widzowi nieco przychylniej spojrzeć na poruszany temat, nabrać do niego dystansu i tym samym odnaleźć swoje odbicie w małej kukiełce.

Karolina Radziejewska – Obecnie najbardziej interesuje się rysowaniem. Ukojenie przynoszą jej także wszelkie prace manualne.




Magda Wójcik

Temat dyplomu: Projekt scenografii filmowej do filmu fabularnego na podstawie książki Joanny Bator pt.” Ciemno, prawie noc”.
Data obrony: luty 2016
Uczelnia: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Promotor: prof. Janusz Sosnowski

Ten dyplom, to próba opowiedzenia środkami plastycznymi historii o niepozornym Wałbrzychu, kilku pokoleniach ludzi zamieszkujących jeden dom, a także o dziewczynce, która dość okrutnymi fantazjami budowała swojej młodszej siostrze bezpieczny świat. Zderzenie baśni, fantazji, okrucieństwa i tego jak wydarzenia z przeszłości kształtują teraźniejszość. Cały projekt został wykonany ręcznie, farbami, kredkami i co tam jeszcze się znalazło. Projekt postaci, perspektywki oraz rysunki techniczne potrzebne by można było te wizje zrealizować.

Magda Wójcik – Scenografem planowała zostać od początku Liceum Plastycznego.




Iwona Golor

Temat dyplomu: Pejzaż Twarzy
Data obrony: czerwiec 2016
Uczelnia: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Promotor: prof. Krzysztof Wachowiak

Każda namalowana twarz jest jakimś etapem drogi, która doprowadziła autorkę do postrzegania twarzy jako swoistego pejzażu z całą jego swobodą, światłem i kolorem.

Iwona Golor – XXI wiek jest dla niej epoką szczególnego potencjału narodzin nowych stylów – artyści mogą tworzyć dzieła w wybranym, bliskim im charakterze, co służy odkryciu własnego artystycznego ja. Jej malarstwo cechuje przede wszystkim duża ekspresja, gdzie ogromną rolę odgrywa światło.

Dyplomy ASP 2016 – zobacz całe zestawienie.