Rozmiar w projektowaniu

Artykuły
Zobacz autora
Zobacz tagi

Korzystanie z określonych rozmiarów podczas projektowania to podstawa. Oczywiście można stworzyć nietypowej wielkości projekt – jednak wiąże się to często z większymi odpadkami papieru, co przekłada się na większe koszty druku. Musimy mieć na uwadze, że drukarnie posiadają różnego rodzaju maszyny drukarskie – warto dowiedzieć się wcześniej, z jakiego formatu będzie drukowany nasz projekt.

Format arkusza drukarskiego

W Polsce korzystamy z dobrodziejstw normy ISO 216, która ujednolica rozmiar arkuszy (zaprezentowane w tabeli poniżej). Najpopularniejsze formaty dodatkowo zostały wyróżnione ciemniejszym szarym kolorem.

  • Plakaty – w druku najczęściej korzystamy z formatów B1, B2 oraz A3 (również w niektórych przypadkach użyteczne są formaty A1, A2)
  • Papier firmowy – wykorzystujemy przede wszystkim format A4, czasami format A5.
  • Ulotki – to przede wszystkim formaty A5, A6 oraz DL.
  • Zaproszenia – zazwyczaj zaproszenia mają format DL (czasami są składane do formatu DL)
  • Koperty – najpopularniejsze koperty to C6 i DL (jednak nie można zapomnieć o formatach C4 i C5).
  • Wizytówki – tego formatu nie znajdziemy w normie ISO, ponieważ w Polsce stosujemy dosyć nietypowy format wizytówek – 90 × 50 mm. Niektóre kraje stosują format karty kredytowej (85,6 × 53,98 mm – ISO 7810).

Pobierz tabele podstawowych rozmiarów w PDF i wydrukujKliknij tutaj

Formaty internetowe

W Internecie jest zdecydowanie gorzej ze standaryzacją formatów. Nie ma określonych norm w ISO. Głównie przygotowując materiały do Internetu musimy pamiętać o przygotowaniu plików w px (w rozdzielczości 72 dpi) a nie w cm/mm. Również można pokusić się o przygotowywanie np. piktogramów w SVG, zamiast JPG czy PNG. Warto pamiętać o tym, że materiały publikowane w Internecie powinny mieć tryb kolorów RGB.

Formaty stron internetowych – dzisiaj standardem są strony oparte o RWD (Responsive Web Design) więc pod uwagę musimy brać następujące rozmiary projektów:

  • smartphone – telefony w dzisiejszych czasach mają bardzo duże PPI wiec większość stron jest skalowana. Projekty przygotowujemy w szerokości 320 px
  • tablet – tutaj tak samo jak w przypadku smartphonów rozdzielczość jest skalowana. Projekty najlepiej przygotować w wielkości 768 px
  • laptop 13’–15’ – jest to najpopularniejszy rozmiar urządzeń, projekty przygotowujemy o szerokości 1200 px
  • komputer z monitorem (o rozdzielczości full HD bądź większej) – rzadko tworzy się dodatkową wersje strony na cały ekran pod duże monitory. Jednak, jeżeli będziemy to robić, musimy zadbać o to aby kolumny tekstu nie były za długie, bo utrudni to czytelność strony.

Formaty grafik na Facebooka – facebook jest najpopularniejszym portalem społecznościowym w Polsce, warto zadbać o to, aby publikowane reklamy/grafiki dobrze wyglądały.

  • Zdjęcie w tle fanpage 820 × 312 px – warto również zwrócić uwagę, że na różnych urządzeniach zdjęcie w tle wyświetla się inaczej. Zazwyczaj na smartphonach przycięty jest lewy i prawy bok, wiec widoczny jest tylko środek zdjęcia w tle.
  • Zdjęcie główne w wydarzeniu 826 × 294 px – tak samo jak w przypadku zdjęcia w tle, grafika jest przycinana na urządzeniach z mniejszym wyświetlaczem.
  • Zdjęcie do linka 476 × 249 px
  • Grafika do postu reklamowego 1200 × 900 px
  • Avatar 180 × 180 px

Gdy chcemy korzystać z płatnych reklam – warto pamiętać, że Facebook dopuszcza tylko reklamy posiadające małą ilość tekstu na grafice (tylko 20%).