Nowy cykl bezpłatnych spacerów to kontynuacja projektów „Z architektem po współczesnych przestrzeniach” i „Architektura w działaniu” realizowanych od 2018 roku. Celem projektu jest rozmowa o wartości lokalnej architektury i przestrzeni wspólnych. Wybrane obiekty będą prezentowane przez ich twórców, analizując ich funkcjonowanie i zmiany. Spotkania te są okazją do dyskusji o roli architektów w codziennym życiu.
Nowa odsłona Targu w Błoniu to przykład dobrej, lokalnej architektury, służącej codziennemu życiu mieszkańców. Propozycja wpisania targowiska w centralną przestrzeń miasta jest odpowiedzią na zanikanie tej formy handlu. Projekt Aleksandry Wasilkowskiej znalazł się na shortliście obiektów nominowanych do jednej z najbardziej prestiżowych nagród architektonicznych: Mies van der Rohe Award 2024. W ubiegłym roku projekt został wyróżniony Grand Prix Nagrody Architektonicznej Polityki.
Projekt pracowni MXL4 (arch. Tomasz Maksymiuk we współpracy z arch. Aleksandrą Cegielską) uruchamia dialog pomiędzy historią i współczesnością. Architekci zachowali oryginalne przęsła mostu, podkreślając jego zabytkową strukturę. Platforma widokowa, wyraźnie kontrastująca z częścią historyczną, tworzy punkt obserwacyjny oraz miejsce spotkań dla mieszkańców i odwiedzających. Most przebiega nad rozlewiskami starorzecza Odry, stanowiącego siedlisko ptaków i obszar o ogromnej wartości przyrodniczej. Teren inwestycji jest częścią Cedyńskiego Parku Krajobrazowego i obszaru Natura 2000.
Złączone ze sobą drewniane okręgi oraz platforma widokowa usytuowana w pobliżu Kopca Szwedzkiego – w tym przypadku mała architektura pozwala nam podziwiać naturę z niedostępnych dotąd miejsc. Minimalistyczny projekt Pawła Grobelnego otrzymał nagrodę „Property Design Award 2024” w kategorii „Najlepsza przestrzeń publiczna w Polsce”.
Projekt modernizacji i rozbudowy głównego gmachu Uniwersytetu Rzeszowskiego to przykład harmonijnego połączenia tradycji z nowoczesnością. Głównym celem inwestycji było dostosowanie obiektu do współczesnych standardów użytkowych, przy jednoczesnym podkreśleniu jego kulturowego znaczenia dla lokalnej społeczności. Budynkowi nadano nowy wyraz architektoniczny poprzez pionowe podziały filarów zwieńczonych linią gzymsu.
Białe, oszczędne w formie bryły ułożone w kształcie litery C to przykład funkcjonalnego osiedla z przestrzenią wspólną zaplanowaną w samym jego sercu. Rafał Mazur i Łukasz Gaj zadbali o te atuty mieszkań, które na rynku komercyjnym bywają zaniedbywane: efektywne wykorzystanie metrażu, ustawność pomieszczeń oraz możliwość naturalnego wietrzenia.
Miedziane blachy, z których wykonana jest elewacja, przywołują skojarzenie z płomieniami ognia. Budynek upamiętnia historię pożarów niszczących miasto Żory i tym samym staje się symbolem tego miejsca. Projekt pracowni OVO Grąbczewscy to też ukłon w stronę lokalnego przemysłu regionu, opierającego się na hutach i kopalniach.