Przejdź do treści
Zdjęcie główne artykułu
Od 30 maja do 2 czerwca, tętniące życiem miasto Neapol było gospodarzem Europejskiego Festiwalu Designu 2024, którego kuratorem było AIAP, Stowarzyszenie Włoskich Projektantów Komunikacji.

Polscy projektanci oraz studia projektowe zdobyli złoto, srebro i brąz w następujących kategoriach: Poster Series, Printed Identity Applications, Integrated Identity Applications, Signage & Wayfinding, Book Cover, Annual Report, Unrealised Project, Typographic Applications, Music/Film Cover oraz Book Layout.

Wszystkie nagrodzone polskie projekty wraz z opisami znajdziecie poniżej. 

Nagroda Literacka Gdynia (NLG), TOFU Studio, Srebro w kategorii Poster Series oraz Brąz w kategorii Integrated Identity Applications

Nagroda Literacka Gdynia to polska nagroda literacka przyznawana corocznie autorom najlepszych książek wydanych w poprzednim roku w Polsce. TOFU Studio przygotowało kompletną odnowę identyfikacji wizualnej na edycję 2023, skupiając się na wielowymiarowym charakterze literatury. Kluczowym elementem projektu był sześcian wykonany z lustrzanej stali, symbolizujący wielowymiarowość. Sześcian ten został sfotografowany w różnych charakterystycznych miejscach Gdyni, tworząc iluzję przestrzeni. Projekt obejmował również spot promocyjny i był widoczny podczas ceremonii wręczenia nagród i spotkań autorskich.

Teatr Ludowy, Studio Otwarte, Złoto w kategorii Typographic Applications i Srebro w kategorii Signage & Wayfinding.

Teatr Ludowy w Krakowie, założony w latach 50. w Nowej Hucie, zyskał nową identyfikację wizualną inspirowaną socrealistyczną architekturą i historycznym neonem teatru. Kluczowym elementem projektu jest zmienny krój pisma „Ludowy”. W 2023 roku Teatr otworzył nową przestrzeń – TIM (Teatr Instytut Młodzieży), dla której stworzono system oznakowania na bazie kroju „Ludowy”, łącząc historyczny neon z nowoczesnym designem. Projekt obejmuje m.in. oznakowanie scen, sal, studia nagrań i przestrzeni biurowych.

NENE HEROINE – MOVA, Patryk Hardziej, Złoto w kategorii Music / Film Cover

MOVA to drugi album polskiego zespołu jazzowego NENE HEROINE. Motyw geometryczny jest kontynuacją identyfikacji wizualnej opracowanej na pierwszym albumie. Okładka została wyprodukowana na czerwonym papierze i wydrukowana jednokolorowym sitodrukiem. Album został wydany na winylu, CD i kasecie.

Polskie Koleje Państwowe S.A. (PKP) Redesign, Fireart, Srebro w kategorii: Unrealised Project

Głównym celem tej inicjatywy było zwiększenie dostępności i użyteczności. Zespół połączył nowoczesne zasady projektowania z usprawnioną nawigacją, aby stworzyć atrakcyjny, przyjazny dla użytkownika interfejs. Poza odświeżeniem doświadczenia online, celem było zwiększenie dostępności i użyteczności. Dzięki płynnemu połączeniu nowoczesnych zasad projektowania i intuicyjnej nawigacji, powstał interfejs, który jest zarówno atrakcyjny wizualnie, jak i przyjazny dla użytkownika.

Kotlina Natury – identyfikacja wizualna, Podpunkt / Superskrypt, Brąz w kategorii Integrated Identity Applications.

Kotlina Natury to polska firma rolnicza zlokalizowana w malowniczej dolinie Sudetów. Studio Podpunkt przeprowadziło rebranding i projekt opakowań, skupiając się na kontrastach i połączeniu ilustracji wektorowych z fotografią natury oraz portretami kur.

Idę na #WYBORY23, Syfon Studio, Brąz w kategorii Poster Series

Akcja Demokracja, inicjator kampanii, to organizacja pozarządowa, która integruje społeczność demokratyczną, tworząc ruch społeczny zaangażowany w życie kraju. Zadaniem Syfon Studio było stworzenie kampanii zachęcającej lokalne społeczności i młodych mieszkańców miast do aktywnego uczestnictwa w wyborach.

Grzegorz Marszałek . Uwielbiam przypadek i go wykorzystuję, Marcin Markowski, Złoto w Kategorii Book Cover.

Okładka książki zatytułowanej "Uwielbiam przypadek i go wykorzystuję" jest inspirowana przypadkowością. To było główne założenie Marcin Markowskiego , aby zaprojektować tom zawierający 904 strony, na których znajduje się kilka tysięcy prac artysty Grzegorza Marszałka jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej szkoły plakatu.

XR Research Center Identity, Polsko Japońska Akademia Technik Komputerowych, Srebro w Kategorii Printed Identity Applications

Centrum Badań XR to jednostka naukowa w Polsko-Japońskiej Akademii Technologii Informacyjnych, specjalizująca się w technologiach związanych z rzeczywistością wirtualną. Ich identyfikacja wizualna opiera się na symbolice litery "X", która odzwierciedla tajemnicę i naukowe zagadki. Mimo że większość działań XR_C odbywa się w przestrzeni cyfrowej, elementy fizyczne są ważne w ich komunikacji z partnerami. Cały system wizualny łączy elementy modułowe i organiczne, płaskie i trójwymiarowe, odzwierciedlając dwie sfery, którymi eksplorujemy codziennie: cyfrową i analogową.

Naturia apartamenty wayfinding, Studio Blisko, Brąz w Kategorii: Signage & Wayfinding

System wizualnej informacji w osiedlu Naturia czerpie inspirację z otaczającego lasu, a typografia nawiązuje do proporcji drzew. Ilustracje w korytarzach przedstawiają sceny z życia społeczności, informując jednocześnie o numerach pięter. Motyw pionowych podziałów jest obecny także w korytarzach wejściowych. Architektura osiedla skupia się na zachowaniu istniejącej przyrody i prostocie.

Raport Roczny Grupy ERGO Hestia 2022, Hopa Studio, Złoto w kategorii Annual Report

Raport roczny ERGO Hestia Group na 2022 rok to opowieść o Morzu Bałtyckim w trzech rozdziałach: Morze, Architektura i Ludzkość. Każdy z tych elementów służy jako pretekst do zbadania kluczowych kwestii związanych z regionem bałtyckim. Rozdział o Morzu dotyczy ekologii, stanu wody i wpływu człowieka na środowisko. Architektura to historia rozwoju urbanistycznego regionu i charakterystyka bałtyckiej architektury. Rozdział Ludzkość porusza temat roli ludzi jako połączenia między naturalnym a kulturowym, podkreślając odpowiedzialność za środowisko oraz elementy, z którymi się stykają.

Eternal U, BLOW UP PRESS, Złoto w kategorii Book Layout

Eternal U powstało w duchu zrównoważonego rozwoju, szacunku dla świata i otaczającej przyrody, na ekologicznych papierach z recyklingu. Jego główną oś stanowią fotografie lasów, wzbogacone o negatywne modyfikacje i wypukły tekst na temat odejścia. Wykorzystane techniki graficzne symbolizują percepcję świata z innej strony i ślad, który zostawiamy po sobie.