
Design thinking zmusza nas do wyznaczenia odpowiednich celów projektowych oraz ich skrupulatnego rozwiązania. Definiowanie problemów projektowych jest punktem wyjścia do całej analizy. Projektowanie musi być traktowane jako źródło innowacji, a nie wykorzystywanie już gotowych rozwiązań. Design thinking stoi w opozycji do projektowania czegokolwiek, najważniejsze jest rozwiązywanie faktycznych problemów. To nienaukowe podejście każe nam zidentyfikować i przeanalizować znane i ukryte problemy projektowe w celu odkrycia innowacji i alternatywnych ścieżek rozwoju projektu, które prowadzą do rozwiązania problemu projektowego. Warto wspomnieć, że podczas poszukiwania rozwiązań design thinker oscyluje między myśleniem dywergencyjnym a konwergencyjnym, w celu raz poszerzenia spektrum rozwiązań, a później z zamiarem eliminacji rozwiązań nietrafionych.
7 faz design thinking:

- Określ/sprecyzuj (define – brief) – problem projektowy jak i grupa docelowa produktu czy też usługi musi być określona, aby zespół projektowy, czy też projektant, wiedział dokładnie, w jakim kierunku zmierzać. Jasno sprecyzowane założenia projektu ułatwią pracę i pozwolą podejść do rozwinięcia problemu. W tym stadium powinniśmy określić – co jest niezbędne w projekcie, aby odnieść sukces.
- Rozpoznaj (reseach – background) – to przegląd wszystkich dostępnych informacji dotyczących projektu, poczynając od historii problemu projektowego, poprzez badania użytkowników końcowych, jak również badanie opinii publicznej. Podczas rozpoznania musimy zdefiniować i zidentyfikować wszystkie przeszkody, które mogą się pojawić.
- Wyobraź sobie/stwórz pojęcia (ideate – solutions) – Jest to etap, w którym wyobrażamy sobie motywacje i potrzebę końcowego odbiorcy produktu czy też usługi. Wyobrażenie sobie motywów i potrzeb konsumentów jest trudnym zadaniem, dlatego warto korzystać z pracy zespołowej.
- Prototypowanie (prototype – resolve) – Tworzenie prototypów, jest niezwykle ważnym etapem, ponieważ w tym stadium tworzymy różne scenariusze produktu czy usługi. Na przykład podczas tworzenia strony internetowej najlepszym sposobem jest duża kartka i zestaw flamastrów. Nie należy skupiać się nad ładną graficzną formą diagramów czy też szkiców projektowych, ponieważ najważniejsza jest na początku dobra koncepcja.
- Wybierz (select – rationale) – Przy wyborze szukamy podstawy logicznej do wyboru najlepszego rozwiązania według celu projektowego, zdefiniowanego na początku w brefie. Na tym etapie odrzucamy nieudane prototypy i wybieramy obiektywnie najlepsze rozwiązanie.
- Wdróż w życie/zaimplementuj (implement – delivery) – W końcu przychodzi jeden z najbardziej oczekiwanych momentów całego projektu – wdrożenie. Po wybraniu najlepszego rozwiązania, klient otrzymuje najbardziej zaawansowany i wydatny – w pełni funkcjonalny projekt. Jednak samo wdrożenie jest bardzo pracochłonne, więc tego etapu nie można traktować jako punktu odpoczynku w projekcie.
- Ucz się/wyciągaj wnioski (learn – feedback) – Jeżeli istnieje taka możliwość, to należy monitorować to, co dzieje się z projektem po wdrożeniu, aby później móc na nowo go ulepszyć, przechodząc cały proces jeszcze raz.